Gastvrijheid staat voorop in Reinier de Graaf

Gastvrijheid wordt ook in het nieuwe ziekenhuis met een hoofdletter geschreven. Niet alleen zorgen medewerkers van de receptie daar als vanouds voor. Ook de vrijwilligers van de nieuwe Patiënten Service & Begeleiding dragen hun steentje bij. Zij staan vanaf eind augustus klaar in de centrale hal van het nieuwe gebouw om u te verwelkomen. Bovendien schenken ze extra aandacht aan patiënten en bezoekers die daar behoefte aan hebben en bieden ze hulp waar dat nodig is.

Iedereen die het nieuwe ziekenhuis binnenkomt, krijgt onmiddellijk een welgemeend ‘goedemorgen’ of ‘goedemiddag’ te horen. Maar de gastvrijheid gaat verder. Ellen Beekhuizen, gastvrouw en één van de projectleiders Patiënten Service & Begeleiding: “We wijzen de weg of begeleiden patiënten zelfs naar de afdeling. Dat is een extra service die goed van pas komt in zo’n nieuw gebouw waar iedereen zijn weg nog moet vinden en de bewegwijzering nieuw is.”

Helpende hand

De medewerkers van de receptie zijn experts in gastvrijheid. Jacqueline Helms, teamleider Receptie en Vrijwilligers: “Zij weten als geen ander dat zij het visitekaartje van Reinier de Graaf zijn. En dankzij de inzet van vrijwilligers kunnen we nóg een stapje extra zetten in onze dienstverlening.” 

Ongeveer honderd van onze vrijwilligers zijn straks actief in de centrale hal op de begane grond en  de eerste etage bij de poliklinieken. 

Jacqueline: “Patiënten die voor een doktersafspraak, onderzoek of behandeling komen, moeten zich eerst aanmelden bij een van de aanmeldzuilen op de polikliniek. Wie zich bij zo’n zuil aanmeldt, wordt later in de wachtkamer opgeroepen door de medisch specialist.” Ook in de ontvangsthal vindt er een wijziging plaats. 

“In plaats van aan de balie Patiëntenregistratie, dient men zich te registeren bij een registratiezuil. Voor sommigen is dat misschien best even lastig. Een gastvrouw of -heer kan dan assisteren.”

Service boeken

“Patiënten kunnen zelfs al vóór het ziekenhuisbezoek de begeleiding van een gastvrouw of -heer telefonisch reserveren. Zo weet de patiënt dat er iemand klaarstaat om hem of haar op weg te helpen. Dat stelt gerust. Desgewenst helpen de vrijwilligers ook bij rolstoelgebruik en bediening van de parkeerautomaten. Ze geven eveneens aandacht aan mensen die bijvoorbeeld wachten op een taxi.” vertelt Jacqueline Helms. Dat de service wordt gewaardeerd blijkt uit de reacties, vertelt Ellen Beekhuizen. “Het is geweldig werk. De meeste mensen zijn heel dankbaar. We krijgen veel positieve reacties.”

 

Nieuwsbrief

Wilt u meer lezen over het nieuwe Reinier de Graaf? Bekijk dan de nieuwsbrief ‘Samen Bouwen’ van mei. Hier krijgt u meer informatie over de Kijkdag op zaterdag 4 juli en leest u over de nieuwe Spoedpost.