Kortere wachttijd voor longbiopsie dankzij Lean

31 mei 2023

Elke dag even stil staan bij wat goed gaat en wat beter kan. Op vrijwel alle afdelingen binnen het Reinier de Graaf ziekenhuis doen medewerkers dat volgens uitgangspunten van het Lean-gedachtengoed. Met de inzet van Lean stimuleren we medewerkers om de zorg die we bieden elke dag te verbeteren. Steeds meer collega’s behalen hun ‘Green Belt in Lean’, wat ervoor zorgt dat verbeteringen daadwerkelijk gerealiseerd worden. Zo ook bij de verpleegafdeling Longziekten. Hieronder lees je een succesverhaal.

Proces onder de loep
Regieverpleegkundige Jaimy Otterspeer volgde de opleiding tot Green Belt. Zij leerde daar hoe je processen optimaliseert. Zo vormde zij een tijdrovende patiëntreis om tot een aangenamer en efficiënter proces. Samen met haar projectgroep nam ze het proces van een longbiopsie onder de loep om te kijken of hier mogelijk tijdsverspillingen in zitten.

Patiënten op de verpleegafdeling Longziekten verwachtten binnen een uur na opname opgeroepen te worden voor longbiopsie. Voor meer dan de helft van de patiënten was de wachttijd tussen het melden op de afdeling én de daadwerkelijke oproep voor biopsie echter wel twee uur of langer. “Je kunt je voorstellen dat de patiënt zenuwachtig is. Een longbiopsie is namelijk erg spannend, je hoort erna of je wel of geen longkanker hebt.”

“Allereerst hebben we de bestaande situatie in kaart gebracht. Beginnend bij de longarts, waar de patiënt te horen krijgt of hij mogelijk longkanker heeft, tot aan het ontslag na de longbiopsie. Vanwege de spanning hebben veel patiënten een hoge bloeddruk, die ook nog eens toenam door het lange wachten. Er was soms zelfs overleg met de arts nodig voor rustgevende of bloeddrukverlagende medicatie. Een lange wachttijd leidde ook tot een langere bedbezetting. En doordat de patiënt zenuwachtig was, kwamen er vaak vragen over hoe lang het zou duren. Vaak in de pauzes van de verpleegkundige.”  

Tevreden patiënten en medewerkers
“Ons doel was dat 41 procent van de patiënten binnen een uur na opname werd opgeroepen voor longbiopsie. De wachttijd van de patiënt wordt bepaald door de voorbereidingstijd van de verpleegkundigen en de duur van het verkrijgen van de bloeduitslag van de patiënt. We hebben die wachttijd gemeten en weten te verkorten. De verkorte wachttijd zorgt voor meer tevredenheid bij de patiënt en de verpleegkundige, een kortere bedbezetting en minder medicatiegebruik. Zo hebben we de juiste zorg op de juiste plek op het juiste moment geleverd.”