Wat de Cliëntenraad deed

De Cliëntenraad van Reinier de Graaf adviseert het ziekenhuis en de dokters. In het jaarverslag laat de Cliëntenraad zien wat hij in 2023 precies deed.

Veel tijd en energie ging zitten in een advies over de samenwerking met de Nederlandse Endometriose Kliniek en een advies over toegankelijkheid en wachttijden. Maar ook in meedenken. Bijvoorbeeld over de polikliniek van de toekomst, inclusief online afspraken maken en videoconsulten. En over hoe dokters patiënten beter kunnen betrekken bij het nemen van beslissingen over hun behandeling.

Om goed te kunnen adviseren, moet de Cliëntenraad natuurlijk weten wat patiënten en bezoekers belangrijk vinden. Daarom is in 2023 een panel gestart, waarvan de leden online vragen van de raad kunnen beantwoorden. Daarnaast zijn leden van de Cliëntenraad aanwezig geweest bij gesprekken waar patiënten vertellen over hun ervaringen en bezocht een van de leden een bijeenkomst van een patiëntenvereniging. Ook nodigde de raad een aantal mensen met een beperking uit om te vertellen waar zij -soms letterlijk- tegenaan lopen als ze het ziekenhuis bezoeken.

Via blogs op de website van Reinier de Graaf en columns in Reinier Magazine hield de Cliëntenraad gedurende het jaar belangstellenden op de hoogte van zijn werk.