Efficiëntere grote visite op verpleegafdeling Interne Geneeskunde dankzij Lean

6 april 2023

Elke dag even stil staan bij wat goed gaat en wat beter kan. Op vrijwel alle afdelingen binnen het Reinier de Graaf ziekenhuis doen medewerkers dat volgens uitgangspunten van het Lean-gedachtengoed. Met de inzet van Lean stimuleren we medewerkers om de zorg die we bieden elke dag te verbeteren. Steeds meer collega’s behalen hun ‘Green Belt in Lean’, wat ervoor zorgt dat verbeteringen daadwerkelijk gerealiseerd worden. Zo ook bij de verpleegafdeling Interne Geneeskunde. Hieronder lees je een succesverhaal.

Uitgangspunt
“Al jaren liepen we er tegenaan dat de grote visite veel tijd in beslag nam voor de verpleegkundigen”, aldus Kaylee van der Zand, hoofd verpleegafdeling 3A. “Eerst bespraken de internist, arts-assistent en de verpleegkundige de visite voor in de artsen- of koffiekamer. Vervolgens liepen zij met elkaar langs de patiënt. Verpleegkundigen ervaarden op deze dagen een hogere werkdruk en zij deden voor hun gevoel dubbel werk: eerst voorbespreken en daarna hetzelfde gesprek aan bed bij de patiënt. Ook onder de internisten en arts-assistenten heerste het gevoel dat de grote visite op 3A niet efficiënt verliep en dat een duidelijke structuur van de patiëntbespreking ontbrak.”

Vanuit deze situatie besloten we om de grote visite aan te pakken volgens de Lean-principes. Met als doel efficiëntie creëren zonder dat de kwaliteit eronder lijdt. Kaylee: “De eerste meetings brachten we vooral het proces in kaart en er vonden gemba walks plaats. Vervolgens is er met een grotere vertegenwoordiging van internisten, arts-assistenten en verpleegkundigen gekeken naar de wenselijke situatie, de ‘happy flow’.”

Nieuwe werkwijze
Na een positieve pilot van twee maanden, wordt de nieuwe werkwijze daadwerkelijk ingevoerd. “De visite start nu een half uur later zodat zowel verpleegkundigen, als artsen voldoende tijd hebben om zich in te lezen in de patiënten. Op de eenpersoonskamers lopen de internist, de arts-assistent en de verpleegkundige meteen langs de patiënt om daar ter plekke de visite te lopen en de patiënt volgens een vaste structuur te bespreken. Als een patiënt op een vierpersoonszaal ligt, komt deze op visite bij de artsen en verpleegkundigen in de onderzoekskamer. Dit doen we om de privacy van de patiënt te borgen.”

Mooie resultaten
Deze werkwijze levert al mooie resultaten en ervaringen op. “Patiënten geven aan dat ze zich meer betrokken en gehoord voelen. En waarderen de privacy enorm. Daarnaast hebben ze het gevoel dat er meer tijd voor ze is, waardoor ze al hun vragen durven te stellen. Bovendien zien we na het draaien van de pilot een tijdswinst van 1,5 uur voor de verpleging, wat de werkdruk verlaagt.”