Gelukkig kan Reinier veel beter

Laatst kreeg ik een briefje van de gemeente. Een herinnering dat mijn rijbewijs binnenkort zou verlopen. En om het me gemakkelijk te maken, hadden ze drie weken daarna alvast een datum en tijd geprikt waarop ik aan het loket kon komen om een nieuw aan te vragen.

Ik zag direct dat ik dan niet zou kunnen. Andere verplichtingen, waar ik echt niet onderuit kon. Dus maar even bellen om een ander tijdstip te prikken. Nou, dat kon. Maar dan wel zes weken later pas, als mijn rijbewijs al verlopen was. En op een tijdstip dat me eigenlijk ook slecht uitkwam, maar daar was niets aan te doen.

Toen ik dit op een verjaardagsfeestje vertelde, hoorde ik van een van de andere gasten dat het in zijn gemeente anders werkte. Je kreeg ook een herinnering, maar daarbij werd je gevraagd om via internet of telefonisch een afspraak te plannen. Via internet kon je dan direct zien op welke tijden er een medewerker beschikbaar was, en telefonisch kon je je eigen voorkeuren noemen en dan zochten zij daar een gaatje bij. En dat lukte meestal al de volgende week.

Vindt u ook dat het in mijn gemeente niet zo goed geregeld is, en in de andere wel? Dan heb ik goed en slecht nieuws voor u. Het goede nieuws: ik heb dit uit mijn duim gezogen. De gemeente waar het goed geregeld is, is waar ik zelf woon. En of er een gemeente is waar het zo slecht gaat als ik als eerste beschreef, weet ik niet.

Het slechte nieuws is, dat ik werd geïnspireerd door een brief die we als cliëntenraad onlangs ontvingen. Een brief van iemand die beschreef hoe Reinier tegenwoordig de afspraken plande met de specialist waar hij een paar keer per jaar moet komen.

Ik laat een stukje uit die brief zien.

Daar kunnen we kort over zijn, toch? Dat is niet goed geregeld. Misschien toen dit systeem werd ontworpen, waren er wel goede bedoelingen. Maar ergens is toch vergeten de patiënt centraal te (blijven) stellen. Maar gelukkig kan Reinier veel beter, dus dit komt vast gauw goed

Max Kommer