In ons ziekenhuis gelden maatregelen om het aantal coronabesmettingen zo beperkt mogelijk te houden.

Meer informatie

6 tips van onze specialisten om zo gezond mogelijk te blijven in 2023

12 januari 2023

Gezond zijn en blijven is niet alleen iets wat binnen de muren van een ziekenhuis gebeurt. Zo zijn de leefstijl en de leefomgeving van iemand van grote invloed op zijn of haar gezondheid op dit moment, maar ook later in hun leven. Denk bijvoorbeeld aan wel of niet roken en voldoende bewegen. Daarom geven zes van onze specialisten tips om zo gezond mogelijk het nieuwe jaar in te gaan én gezond te blijven.

Bo de Lange en Valeria Kok, diëtisten, over voeding:
“De diëten en gezondheidsproducten vliegen ons om de oren. Niet gek dat we af en toe het spoor even bijster zijn. Maar laat je niet gek maken: er is geen dieet dat voor iedereen werkt. Iemand die 5 keer per week sport zal een veel hogere behoefte hebben aan voeding dan iemand met een inactieve leefstijl en een zittend beroep. Probeer goed na te gaan wat voor jou werkt. Voor de basisadviezen kun je het Voedingscentrum raadplegen of volg @iamafoodie.nl op Instagram of Facebook. Wil je liever advies op maat, maak dan een afspraak bij een diëtist. Je bent goed bezig als je over het algemeen kiest voor vers, onbewerkt en lekker gevarieerd. En cliché maar waar: vergeet niet te genieten van eten!”

Josée van der Wiel-Miezenbeek, bedrijfsarts, over werk-privébalans:
“Je werk-privébalans kan verstoord raken door stress. Dat kan stress thuis zijn, maar ook op je werk. Het is goed om te weten dat stress niet erg is. Het is soms zelfs nodig om te presteren. Belangrijk is dat je goed uitrust en herstelt van stress. Dat doe je door energiegevende dingen te doen. Dat zijn hobby’s waar je je op verheugt en als je ermee bezig bent vergeet je de tijd. Als je stress hebt, zijn dit vaak de dingen die je als eerste schrapt, omdat je denkt er geen tijd voor te hebben. Maar het is dus juist heel belangrijk om je hobby te blijven doen om je werk-privébalans te herstellen.”

Wendy Broekhuis, adviseur leren en ontwikkelen en coach, over mentale gezondheid:
“Je mentale gezondheid bepaalt hoeveel je aan kan. Als je even niet lekker in je vel zit, kan een kleine tegenslag al heel groot zijn. Als je goed in je energie zit, is alles veel leuker. Vraag jezelf daarom regelmatig af: hoe voel ik me en hoeveel energie heb ik. Belangrijk is dan om eerlijk naar jezelf te zijn. Doe je dingen omdat je er blij van wordt of met tegenzin? Is dat laatste het geval, ga dan zelf op onderzoek uit naar de oorzaak en hoe je weer meer energie krijgt. Dat is voor iedereen anders. Denk aan wandelen, kickboksen of mindfulness. Soms zijn er zaken die je minder makkelijk alleen oplost, zoals voor jezelf leren opkomen. Het is dan handig om een passende training of coach te zoeken.”

Maaike Philippo, ergotherapeut, over bewegen:
“Bewegen is één van de makkelijkste en meest laagdrempelige dingen die je kunt doen voor een gezonder leven. Het is voor iedereen toegankelijk en het is goed voor je lichaam en geest. Zowel tijdens mijn werk als in mijn vrije tijd ben ik dagelijks met bewegen bezig. Zo sport ik regelmatig alleen of in teamverband. Maar ook gedurende de dag kun je veel bewegen. Maak een extra wandeling, neem vaker de trap in plaats van de lift of pak de fiets als vervanger voor de auto. Mijn tip om regelmatig te bewegen: zoek een activiteit of sport die je leuk vindt, want dan hou je het langer vol. Of vraag iemand om met je mee te gaan en sport samen.”

Nico van der Lely, kinderarts, over het drinken van alcohol door jongeren:
“Alcohol is schadelijk voor het jonge brein van kinderen. Daarom mogen zij onder de 18 jaar geen alcohol drinken. Tussen je 11e en 17e groeien verbindingen tussen de hersencellen namelijk juist heel hard. Alcohol zorgt ervoor dat deze verbindingen kapot gaan. Dit kan gevolgen hebben voor het geheugen en het IQ van kinderen. Daarom adviseer ik ouders om streng te zijn wat betreft alcohol: geen druppel voor je 18e. Maak hierover duidelijke afspraken. Pak bijvoorbeeld zijn of haar smartphone af als het toch fout gaat. En goed om te weten: kinderen vinden hun ouders minder streng dan dat de ouders denken dat ze zijn.”

Stephanie van Loon, longarts, over stoppen met roken:
“Om gezond door het leven te gaan is een goede leefstijl ontzettend belangrijk, zoals gezond eten en vooral niet roken. Daarom is Reinier de Graaf een rookvrij ziekenhuis. Hiermee geven we het goede voorbeeld aan jongeren: als volwassenen stoppen, zullen zij niet beginnen. Wil je stoppen met roken, denk dan na over de voordelen ervan. Werk toe naar een stopdag en zorg dat alle rookwaar dan uit huis is. Wat kan helpen is een maatje zoeken die ook wil stoppen of vraag iemand om je te steunen. Ga op moeilijke momenten iets anders doen, zoals water drinken of een spelletje. Als je denkt dat je het niet alleen kan, vraag dan hulp van een rookstopcoach. Meer informatie vind je op www.ikstopnu.nl.”