Borstkankercentrum Reinier de Graaf ziekenhuis ontvangt topklinische erkenning

Het Borstkankercentrum van het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft een topklinische erkenning ontvangen van de Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Dit betekent dat het centrum hoogwaardige borstkankerzorg verleent en daarmee vooroploopt in Nederland.

22 september 2021

In het Borstkankercentrum, voorheen bekend als de mammapoli, wordt effectief en multidisciplinair samengewerkt tussen verschillende afdelingen en specialisten van het Reinier de Graaf ziekenhuis, met als vast aanspreekpunt een verpleegkundig specialist. Op die manier weten patiënten sneller waar zij aan toe zijn, zodat goede en gerichte behandeling eerder mogelijk is.

In 1994 opende het Reinier de Graaf ziekenhuis als eerste ziekenhuis in Nederland een mammapoli. Sinds 1 januari 2021 is de poli verdergegaan als het Borstkankercentrum. Met de nieuwe naam wordt de effectieve en multidisciplinaire samenwerking in het ziekenhuis nog beter belicht. Irma van Gelderen, Manager Zorgeenheid Oncologie: “Door deze samenwerking krijgen patiënten nog eerder duidelijkheid. Zo bieden we patiënten nu eerst diagnostiek op de Radiologie aan, waarna we hen bij een goede uitslag meteen terug naar de huisarts kunnen verwijzen. Mocht er aanleiding zijn voor verder onderzoek, dan kan de patiënt heel snel in ons Borstkankercentrum terecht. Dit maakt de zorg niet alleen efficiënter, maar ook goedkoper. Bovendien krijgen patiënten zo sneller de juiste zorg op de juiste plek, geheel in lijn met de aangescherpte strategie van ons ziekenhuis.”

Casemanagement: de patiënt centraal
Een van de onderscheidende kenmerken van de zorg in het Borstkankercentrum is casemanagement. Patiënten worden het gehele behandeltraject begeleid door een vaste verpleegkundig specialist. Marcel Andriessen, chirurg in het Reinier de Graaf ziekenhuis: “Van diagnose tot aan ontslag kunnen onze patiënten altijd terecht bij dezelfde persoon voor medische controles, vragen, hulp of extra informatie. Zo organiseren we de borstkankerzorg om de patiënt heen en voorkomen we dat patiënten steeds te maken hebben met andere gezichten wanneer zij een nieuwe behandelfase ingaan.” Naast casemanagement spelen ook continu innoveren, deelname aan wetenschappelijke studies en het actief betrekken van patiënten om de zorg te verbeteren een belangrijke rol in het Borstkankercentrum. Onlangs waardeerden patiënten de zorg in het Borstkankercentrum nog met een 9 in een intern tevredenheidsonderzoek.