In het Reinier de Graaf ziekenhuis regelen we steeds meer zaken digitaal. Denk bijvoorbeeld aan het maken van afspraken via het online patiëntenportaal en het contact tussen patiënt en arts door middel van videoconsulten. Waarom doen we dit? En hoe zorgen we ervoor dat onze zorgverlening juist dankzij digitalisering op hoog niveau blijft?
De toegankelijkheid van zorg staat onder druk. Patiënten hebben steeds meer zorg nodig en het is moeilijk om voldoende zorgmedewerkers te vinden. Toch willen we dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft en dat dit de best mogelijke zorg is. Een van de manieren om dit mogelijk te maken, is digitalisering. Een voorbeeld hiervan is het digitaal versturen van de afspraakbevestigingen: onze zorgmedewerkers houden hierdoor meer tijd over voor het verlenen van zorg. En dat is weer goed voor de patiënt.
Digitale afspraakbevestigingen
Miisschien heb je het zelf al gemerkt: sinds kort versturen we als ziekenhuis alleen nog afspraakbevestigingen via e-mail aan onze patiënten. De details van de afspraak zijn daarna terug te vinden in het patiëntenportaal ‘Mijn Reinier de Graaf’. Dit levert zowel voordelen op voor onze patiënten als voor onze zorgverleners. Patiënten hebben via hun telefoon of computer altijd en overal toegang tot hun medische gegevens en afspraken. Onze zorgverleners zijn minder tijd kwijt aan het printen, invouwen en opsturen van de afsprakenbrieven. Met tientallen afspraken per dag scheelt dat behoorlijk wat tijd. Daarnaast is er nog een voordeel: we zijn minder geld kwijt aan portokosten. En in een tijd waarin zorg steeds duurder wordt, helpen alle kleine beetjes.
Videoafspraken en thuismonitoring
We zijn daarnaast ook bezig met andere vormen van digitalisering. Neem bijvoorbeeld videoafspraken, waarbij een patiënt een zorgverlener op afstand spreekt via computer of tablet. Groot voordeel hiervan is dat de patiënt niet voor elke afspraak naar het ziekenhuis hoeft te komen. Dat scheelt tijd en reiskosten. Datzelfde geldt voor wat we thuismonitoring noemen. Hierbij kan de zorgverlener de gezondheid van de patiënt op afstand in de gaten houden. Dit kan bijvoorbeeld voor patiënten met hartfalen. Zij kunnen via hun telefoon vragenlijsten invullen over hun gezondheid en metingen doorgeven. Waar nodig vindt alsnog een afspraak in het ziekenhuis plaats.
Digitale keuzehulp
Een ander voorbeeld van digitalisering, zijn digitale keuzehulpen. Vaak zijn voor een bepaalde aandoening verschillende behandelingen mogelijk. De keuzehulp helpt de patiënt de juiste behandeling voor hem of haar te kiezen. Dit gaat digitaal, in de vertrouwde thuisomgeving. In een gesprek met een zorgverlener kan daarna een definitieve keuze worden gemaakt. Met de digitale keuzehulp kan de patiënt zich in alle rust goed voorbereiden op dit gesprek.
Het Digipunt
We zetten in op digitalisering, maar verliezen onze minder digitaal vaardige patiënten niet uit het oog. We weten dat niet iedereen kan omgaan met een computer of internet. Het is daarom ook altijd ‘digitaal tenzij…’.
Vragen over digitale afspraken, het patiëntenportaal of iets anders digitaals? Hiervoor kun je terecht bij ons Digipunt. Dit is te vinden bij de receptie van het Gasthuis in Delft. Onze medewerkers helpen je graag verder. Meer weten over welke digitale diensten wij aanbieden, waaronder ons patiëntenportaal? Kijk op rdgg.nl/digitaalreinier