Om de zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, houdt het Reinier de Graaf ziekenhuis zich bezig met het voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg. Dat doen we onder de noemer Zorg dichtbij. Zo is Reinier de Graaf in 2020 begonnen met meekijkconsulten voor twaalf specialismes, waaronder MDL (maag darm lever). Met een meekijkconsult kan de huisarts digitaal via ZorgDomein, het platform waarop huisartsen patiënten elektronisch kunnen verwijzen, een niet acute zorgvraag stellen aan een medisch specialist. Met de adviezen van de specialist kan de huisarts vaak zelf de verdere behandeling doen.
Jaap Kloek is maag-darm-lever-arts in ons ziekenhuis en deelt zijn ervaringen. “Het is prettig dat een huisarts advies kan vragen voor een individuele patiënt. We hoeven dankzij het meekijkconsult minder lang op elkaar te wachten. De huisarts en ik kunnen nu in onze eigen tijd het meekijkconsult schriftelijk aanmaken of beantwoorden. Dit brengt direct een aandachtspunt met zich mee: het is heel belangrijk dat de huisarts genoeg informatie over de patiënt opschrijft. Anders is het voor mij lastig om een gericht en bruikbaar advies te geven.”
MDL-arts Jaap noemt een aantal voordelen. “Het grootste voordeel is dat huisartsen minder onnodige verwijzingen doen, zodat er meer zinnige zorg in het ziekenhuis plaatsvindt. Hierdoor gaan de wachtlijsten in het ziekenhuis omlaag. Op de afdeling MDL kan het voor patiënten een stuk sneller gaan. Bijvoorbeeld omdat ik de huisarts via het meekijkconsult adviseer om hen meteen door te verwijzen naar een maag-darm onderzoek, zonder dat zij eerst op de polikliniek hoeven te komen. Ook zie ik het meekijkconsult als educatie voor de huisartsen. In mijn advies geef ik de laatste richtlijnen mee. Deze kennis kan de huisarts bij een volgende patiënt wellicht weer gebruiken.”
André van Rijckevorsel, huisarts bij huisartsenpraktijk de Noot in Nootdorp, is ook te spreken over het meekijkconsult. “Het is de beste uitvinding van de afgelopen twintig jaar. Ik kan een meekijkconsult aanvragen bij veel medische vragen die ik zelf niet kan beantwoorden. Ook kan ik makkelijk een foto meesturen, bijvoorbeeld van een huidprobleem naar een dermatoloog. De kwaliteit van het antwoord van de specialist is vervolgens goed, want hij of zij kan het hele dossier erbij pakken en meedenken. De grootste meerwaarde voor patiënten is dat zij snel een advies van een specialist hebben. Bijkomend voordeel is dat het voor hen geen extra geld kost, omdat het onder huisartsenzorg valt.”
De specialist en huisarts zien nog een aantal verbeteringen. Jaap: “Om meer tijd vrij te kunnen maken voor het meekijkconsult, is een hogere vergoeding vanuit zorgverzekeraars een oplossing.” Ook André sluit zich hierbij aan: “Naast de financiering, zou ik het prettig vinden als er op den duur nog meer opties bij het meekijkconsult komen. Denk aan het meesturen van video’s als iemand bijvoorbeeld moeilijk loopt. En als ik een patiënt na een meekijkconsult toch door wil verwijzen, moet ik een nu een nieuwe verwijzing maken. Het zou mooi zijn als dit meekijkconsult dan direct als verwijzing geldt, zodat ik minder administratie heb. Maar het project is nog jong, dus het kan alleen maar beter worden.”
Meer weten? Neem contact op via zorgdichtbij@rdgg.nl